FOREDRAGSHOLDER
Oddfrid Skorpe er psykolog phd ved RVTS Midt (Ressurssenter om vold, traumatisk stress og selvmordsforebygging). Hun er også førsteamanuensis II ved RKBU Midt, NTNU (Regionalt kunnskapssenter for barn og unge – psykisk helse og barnevern). Hun koordinerer Nasjonalt kompetansenettverk om barn og unge med skadelig seksuell atferd, leder redaksjonen for nettsiden seksuellatferd.no og er med i Ressursteam for bekymringsfull og skadelig seksuell atferd (REBESSA).
SEKSUELL GLEDE OG MESTRING
I barneårene legges grunnlaget for seksuell glede og mestring, og for tryggheten til å bestemme over egen kropp. Erfaringene i disse tidlige årene danner grunnlaget for tilknytning og intimitet senere i livet.
Hør teksten på denne siden som lyd
Hvis jeg sier ordet «seksualitet», hva tenker du på da? Eller ordet «sex»? Hvis du er som de fleste av oss, så tenker du da på samleie. Men vi vet at seksualitet, det er mer enn sex, og sex er mer enn samleie.
Bent Høie han kaller det en kraft, og verdens helseorganisasjon de bruker litt flere ord: det er et grunnbehov som utgjør et aspekt av å være menneske, og som ikke kan skilles fra andre livsaspekter. Og den finnes i den energien som driver oss til å søke kjærlighet, og nærhet. Varme. Og uttrykkes i det vi føler, hvordan vi beveger oss, og hvordan vi rører oss. Den er altså gjennomgripende, og en del av hele vår personlighet og væremåte. Vi kan ikke skille den fra resten av oss. Og det har med kjærlighet å gjøre. Det at vi søker å elske noen, og det å bli elsket.
Den seksuelle utviklingen er spontan. Det vil si at vi trenger ikke finne noen knapp eller noe annet spesielt, den bare settes i gang, det bare skjer. Vi er biologisk disponert for det, slik som annen utvikling. Så er det da slik at vi er påvirket av det samfunnet vi vokser opp i. Og vi kan ha ulike kulturelle «bruksanvisninger». Det kan være i familien, eller det kan være en større del av kulturen. Og da kan vi ha bruksanvisninger knyttet til nakenhet, til dette med seksualitet til hvordan vi har det med hverandre. Og vi håper vi kan ha et samfunn der hvor seksualiteten blir anerkjent som noe positivt i oss.
For eksempel hvis treåringen koser med tissen sin, så er det ikke slik at man sier «fy, det der må du slutte med», men heller kanskje bare la det skje. Eller hvis det er i en upassende setting, prøve å få ungen engasjert i noe annet.
Og da er vi over på noe som er viktig når det gjelder seksualitet, og det er egenrefleksjon. Hvordan har du det med din egen seksualitet, du som er voksen? Er det et krevende tema? Eller er det noe som du kan snakke om og tenke på? Vekker det skam, eller føler du glede og forventning når du tenker på det? Hvordan viser du respekt og omsorg for deg selv og andre på det seksuelle området? Hvilken betydning har det i livet ditt? Hvis du blir bevisst dette, så tror jeg at det kan hjelpe deg til å møte barn og unge sin seksualitet på en god måte.
Så hva er seksualitet for barn? Jo, det er nytelse, det er utforsking, det er artig, som man sier her i Trøndelag. Og det er også sunn og god seksualitet, og det er de samme prinsippene som for annen lek, den er spontan; den oppstår spontant og den slutter spontant. Og det er en lek mellom de som er jevnaldrende; de forstår det samme, de har samme fysiske kropp, og de er på samme utviklingsnivå. Og de kjenner hverandre som regel. Det er frivillig, og ingen er ukomfortable er engstelige når det skjer, og det også lett avbrytes av voksne eller andre ting som skjer. Mer konkret så er seksualitet for spedbarn nærhet og omsorg, og det er fordi de skal knytte seg til omsorgspersonene sine. Videre når du er cirka to år, så oppdager du kjønnsforskjeller og blir opptatt av det. Og et eksempel av det er når mor kommer ut av dusjen, og toåringen som ikke har så mye språk ennå stirrer veldig der som mor har tissen sin, peker opp og sier «borte?».
Mer kunnskap får de etterhvert. En fireåring for eksempel. En favoritthistorie for meg, det er hun som skal bli storesøster og hvor da mor og far har funnet og lest bok om å bli storesøster. Så kommer tante på besøk, og da finner fireåringen boken, setter seg ned med tante, og viser og forklarer ut fra sin forståelse: «... og her har du dag babyen inn i plastikkposen og der spiser den morkake, nam nam.»
Doktorleker og rolleleker det er vanlig, også for førskolebarnet. Da bytter man på, og da kan de kanskje legge seg oppå hverandre, og lage noe som de kaller «sexing». Men de er så klart umodne i sin kunnskap.
Barns erotiske handlinger har ikke noe mål i seg selv. Dette er forskjellen fra den voksne. Det må vi vite når vi observerer barn. Når det får en særskilt betydning, det vet vi ikke, for det varierer. Barn er forskjellige. Men når de når skolealder så utvikler de en reservasjon, de prøver å gjemme seg vekk fra voksne, de er mer diskret. Samtidig synes de sex er ekkelt. «Ugh, fire ganger har dere gjort det, hvis dere har fire barn..».
Og så har de et frekt språk, og gutter de tillater seg mer enn jenter, og dette tenker vi også er kulturelt betinget. De utvikler en forståelse for seksuell orientering, de hører om homofili, om heterofili, om bifili og andre ord som vi kan bruke om kjønnsidentitet. Og samfunnet vårt har blitt bedre på dette, og det er bra, for det har hjulpet mange barn og unge, selv om vi ikke er helt i mål ennå. Fram mot puberteten så blir man mer bevisst at man er et seksuelt vesen. Man får seksuelle fantasier, og tenninger kan oppstå. Man kjenner mer på dette at man er seksuell og man synes det er spennende, dette som handler om romantikk og kjæresteri, og man søker etter å forstå mer av voksenverdenen og ungdomsverdenen. Man utforsker egen kropp, og onani blir vanlig også blant jenter.
Puberteten er preget av fascinasjon for kropp, nakenhet, kunnskap som har med sex og seksualitet å gjøre. Det handler om relasjonen til seg selv, og relasjon til andre. Man søker en utprøving, både verbalt og over nett. Og mobilen er ikke langt unna. Det gjelder for ungdom å ikke skille seg ut på feil måte, derfor er de opptatt av når skal man gjøre forskjellige ting, og hva kan man gjør i hvilke situasjoner. Men de er usikre, og trenger kunnskap utenfor pornoverdenen og Ex on the Beach. For det er ikke vanlig å ha så stor penis som pornoen har. Det er ikke vanlig å ha en ekstrem sædutløsning. En teskje snakker vi om.
Og klitorisknoppen er bare toppen av isfjellet. Resten av klitoris ligger gjemt under huden på hver side av skjeden. Det er derfor det er så deilig for jenter å bli strøket også her! Og det er heller ikke bra å ha en kjæreste som kontrollerer deg hele tiden, da har du lov til å si stopp. Det handler også om relasjonskompetansen. Så spør de vennene, og så spør de internett, og så sier de også at de ønsker at vi voksne kunne være flinkere til å snakke med de om akkurat dette.
Så hvis vi skal ha en liten oppsummering, så er seksualiteten en del av oss helt fra vi unnfanges og til vi dør. Den forsvinner ikke. Og derfor så tenker jeg at det er fint om vi kan bli venner med vår egen seksualitet, for den skal vi ha hele livet. Og du som er voksen, kan hjelpe barn og unge med akkurat dette.
Oddfrid Skorpe, Rådgiver, Psykolog, ph.d.
Spilletid: 8:42