TILTAK SOM FREMMER EN SUNN SEKSUELL UTVIKLING - DEL 1
Generelle tiltak i klasserommet forankret i klasseledelse, sosial og emosjonell kompetanse og seksualundervisning, danner en viktig grunnmur i forebyggingen av problematisk og skadelig seksuell atferd. Tiltakene harmonerer derfor i stor grad med eksisterende programmer og fokusområder i skolen, og tar alle utgangspunkt i lærerens viktige rolle og posisjon i klassefellesskapet.
«Elevers relasjoner til lærere er viktig for utviklingen av sosial kompetanse.»
- VEILEDER UDIR, S. 26
«Gi mulighet for å gi barnet/ungdommen positiv tilbakemelding og informasjon.»
- TRAFIKKLYSET
Hør teksten på denne siden som lyd
1. GOD KLASSELEDELSE
Nordahl m.fl. (2005) trekker fram relasjonsorientert og proaktiv klasseledelse som viktige betingelser for å forebygge uønsket atferd. Relasjonen mellom lærer og elev er også en av de faktorene som har størst effekt på læringsutbytte (Hattie, 2009) og elevens psykiske helse (Drugli, 2012). Prinsipper i relasjonsorientert og proaktiv klasseledelse legger til rette for at lærere kan komme i posisjon til alle elever.
RELASJONSORIENTERT KLASSELEDELSE
-
Bli kjent med eleven som individ
-
Hils på hver elev (f.eks håndhilse eller «high five»)
-
Bruk navn
-
Lytt/bekreft
-
Bruk fysisk berøring (f.eks klapp på skuldra)
-
Blikkontakt
-
Gi ros og positiv oppmerksomhet
-
Vis interesse ved f.eks å spørre om fritidsaktiviteter, hobbyer o.l.
-
Gjør hyggelig ting f.eks. spill/lek
-
Bruk humor
-
Fortell om deg selv (litt privat)
-
NB! Bruk tid på relasjonen til foresatte
PROAKTIV KLASSELEDELSE
-
Forutsigbarhet
-
Elevene kjenner rutiner og regler
-
Lærer roser positiv innsats og atferd
-
Klasseleder gir gode og tydelige beskjeder
-
Gjennomtenkte fysiske rammer
-
Gjennomtenkt struktur og organisering
(Eksemplene er inspirert av Webster-Stratton (2005) og Bergkastet m.fl (2009)).